Girolamo Mirola, mogelijke inspiratiebron voor Picasso´s 'Guernica'

In 1917 bezocht Picasso Napels. Het is bekend dat hij daar toen een collectie heeft bezichtigd, die tegenwoordig in het Museo de Capodimonte getoond wordt. Tot die collectie behoort een schilderij van Girolamo Mirola (1530-70), getiteld 'Intervento delle Sabine nella lotta tra Romani e Sabini'. Als je dat schilderij goed bekijkt, dan kan je zien dat het veel overeenkomsten vertoont met Picasso's 'Guernica'.

Het genoemde schilderij van Mirola toont de tussenkomst van de vrouwen in de strijd tussen Romeinen en Sabijnen na de mythologische Sabijnse maagdenroof. Er komen duidelijke elementen naar voren, die terug te vinden zijn in het beroemde schilderij van Picasso naar aanleiding van Duitse bombardementen op een Baskisch stadje Guernica tijdens de Spaanse Burgeroorlog (1936-39).

In details van beide schilderijen (zie hiernaast) is te zien hoe het hoofd van het paard in het schilderij van deze Renaissance schilder, -met open mond en de tanden en tong zichtbaar- Picasso moet hebben geïnspireerd om de terreur weer te geven van de bombardementen. Het paardenhoofd is hier naar de andere kant gericht, maar er zijn potloodstudies van Picasso nagebleven, waarin hetzelfde paard een vergelijkbare positie heeft als in het werk van de Italiaan.

Op dezelfde manier reikt een arm van een Sabijnse in een dramatisch gebaar naar het paard. Picasso heeft dat verwerkt in de arm, die zich uit een venster lijkt uit te strekken en een gaslamp vasthoudt. In beide schilderijen houdt de vrouw een kind vast.

Over het leven van Girolamo Mirola is niet al te veel bekend. Hij kwam oorspronkelijk uit Bologna. Vanaf 1564 werkte hij on Parma aan de fresco's van het Palazzo del Giardino. Dat deed hij samen met Jacopo Zanguidi, ook genaamd Bertoja (1540-73).