![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyqITp-yRNaxDi8jwMCI38n6VfHUnAL3Wo714COh3iDlaVvnzVyPWMDnE8-jukBi5ofKvjPQmIA4pmBdxeW0yZSt_5dQur-yGr5bPMh9EUBiHh8jKtH8oNM0BatxKyfqZGRAt8Rt-P6iw/s320/Georgianamisma.png)
Medium
Alles begon met de dood van één van haar zusters in 1851, waardoor ze geïnteresseerd raakte om in contact te komen met de spirituele wereld. Uiteindelijk zou ze als medium privé-séances houden om zoals ze zelf beweerde 'dichter bij God te zijn' en tegelijkertijd te overleven -haar familie was intussen financiëel in verval geraakt. Tien jaar later zou dat haar zover brengen om zich, 'gestuurd' door de geesten die door haar 'opgeroepen werden, aquarellen te produceren. In 1871 had ze zo zo'n 150 werken, waarvan ze een deel zou exposeren in de New British Gallery, in Bond Street. Die expositie zou haar ruïneren.
Een jaar later publiceerde ze samen met de fotograaf Frederick Hudson een boek onder de titel 'Chronicles of the Photographs of Spiritual Beings and Phenomena Invisible to the Material Eye' dat foto's bevatte van geesten. Deze fot's werden al spoedig ontmaskerd als een fraude, waarna ze twee jaar later in bittere armoede zou overlijden.
'Spirit Drawings'
Een aantal van haar aquarellen hebben echter de tijd overleefd en werden in 2016 onder de titel 'Spirit Drawings' tentoongesteld in het Courtauld Institute of Art. Dat ontving zeer enthousiaste kritieken. Zo wordt haar werk vergeleken met de jonge Georgia O'Keeffe (1887-1986), wiens werk iets verderop in het Tate Museum hangt.